Von der Akustikökologie zum Soundscape in Schule und Alltag

Zurück zur Hauptseite.

Blatt 16: Die Auditive Wahrnehmungserziehung (Kurzfassung aus einem Aufsatz)

 "Auditiven Wahrnehmungserziehung":

Vor allem die "These" ist heute pädagogisch überholt. Auch die "Orientierung an der Avantagrde" ist nicht mehr so aktuell wie in den 1970er-Jahren, als die "Auditive Wahrnehmungserziehung" in Oldenburg entwickelt worden ist. Besondere Sprengkraft bis heute hat jedoch die letzte Aussage über den "Gegenstand des Musikunterrichts". Denn so etwas wie "die Musik" gibt es hier nicht!

Paradigma der "musikalischen Kommunikation":

Postmodern-konstruktivistisches Paradigma:

Der aktuelle Aufruf der SCHULE DES HÖRENS im Internet formuliert keine konkreten Methoden der Hörerziehung. Insofern handelt es sich hier nicht um eine "Schule" im herkömmlichen Sinn. Streng genommen ist es das Ziel des Vereins, die politischen Voraussetzungen für eine Auditive Wahrnehmungserziehung zu schaffen, denn es soll ja zunächst "die Bedeutung" des (Zu)Hörens und des Hören-Lernens "ins öffentliche Bewußtsein" gehoben werden.

Pädagogische Verknüpfung von Akustikökologie und Soundscape ist lerntheoretisch begründet:

Aufklärung, vor allem pädagogische oder sogar moralisch untermauerte Aufklärung, ändert Verhalten, Einstellungen, Motive und konkretes Handeln nicht. Es ist eine fest stehende und von der "Lärm-Erziehung" noch nicht hinreichend beachtete Tatsache, dass SchülerInnen nur "positiv" motivierbar sind, also nicht durch Horrormeldungen, sondern durch angenehme, interessante und motivierende eigene Erfahrungen.

Im Musikunterricht sind derartige Lernerfahrung musikalisch. Sie bestehen darin, dass Schüler selbst Musik produzieren. Soll mit solch einer Produktion ein akustikökologisches Ziel verfolgt werden, so ist derartige Musik formal ein Soundscape. Bei der Erarbeitung und Produktion eines Soundscapes wird zunächst Interesse am Hörenden Beobachten ("Klangjägerei") geweckt, dann werden Klänge im Hinblick auf eine Produktionsidee erforscht, aufgenommen und verarbeitet. Letzteres geschieht auf dem Hintergrund, dass die "KomponistInnen" (SchülerInnen) etwas zeigen wollen, wobei sie sich über die entscheidene pädagogische Frage der Lärm-Erziehung"intensiv Gedanken machen.

Aufgabe: Findet in der Bibliothek das Lehrwerk "Sequenzen" (Teil 1). Es besteht aus einem blauen Ordner mit Arbeitsblättern und Informationen für die Lehrkraft, zudem gibt es Folien und vor allem Tonbändern. Die Bibliothek besitzt auch eine digitalisierte Version aller Tonbänder. Überprüft alle obigen Aussagen anhand dieses Lehrwerks!

Kids Ear Page

Hello! This page is about learning to listen to the sounds all around you. It has activities which will sharpen your listening skills and help you develop an understanding of sounds and their meanings. You'll also find articles about listening to the sounds in your home, community, and the environment beyond. You'll discover how to identify those sounds you like to hear and those you don't. What's important is that you give attention to the sounds you hear everyday as each tells it's own important story.

Explorations

Things To Read. Here you'll find stories, articles, and interesting observations about the soundscape. Here are some stories, articles, and observations related to listening and the world soundscape. If you'd like you may print the articles and share them with others.

The Ear. This page provides an explaination of the hearing process. Source: Neuroscience for Kids.

Going Out West. Joshua learns to listen as he takes the train to visit his grandparents in Washington state.

A Grandfather's Story. A tale about an ancient people who listened to the sounds of nature.

Tips On Writing For The Ear. When writing for the ear you must remember one important fact: listeners don't get a second chance! READERS who don't understand something can go back and read it again. LISTENERS can't. Listeners must understand your words the first time, or they're gone forever! This page provides eight tips for successful writing for the ear.

Things To Do. This page provides you with activities that will help you to fine tune your listening skills. Here are some activities you may enjoy doing and learn more about the sounds you hear each day. This list is rather short right now. But come back and check out new activities as they are added.

What sounds do you hear? Have a friend answers these questions with you and then compare and contrast your knowledge of the soundscape around your.

Earvintory. A fun activity where you go outside andlisten for sounds in your neighborhood. Get a friend to go along and see who can collect the most sounds.

Sounds Around The World. Explore the world soundscape of animals, people, cities, and nature This page has a lot of different sounds to explore. For example, here is a short sound quiz composed by a family in England. Can you identify the sounds?

Birds are a favorite sound for many people -especially early in the morning. This site, songs and calls of some New York State birds, provides you with a variety of feathered friends you may never have heard before in your part of the world.

A collection of cow sounds may seem strange to find on the web. But here are some pages you might want to explore! The collection of mooing is a fun place to start. Check out the mad cow sound! It's not real - but it is funny. If you really want to learn about the sounds cows make check out the cow page for the best selection of mooing possible.

Finally, experience a dark night on the Great Lakes. Listen to the sounds of a lonely fog horn and a passing ferry boat as it navigates its' way through the growing mist.

Interesting Links. Find exciting, interactive, and educational web sites about sound. Here are some links on the World Wide Web that you may enjoy. Each is designed to help you learn more about the sounds you hear each day. This list is rather short right now. But come back and check out new ones as they are added."Creating Music"-Seite. An evolving environment for music creation and exploration. Come discover fun and easy ways to make music!